E-FOLIO

NAMA KURSUS&KOD

(MPU23042) NILAI MASYARAKAT MALAYSIA

TAJUK

CABARAN-CABARAN DALAM MEMBENTUK MASYARAKAT MALAYSIA TENTANG IDEOLOGI SONGSANG

JABATAN

KEJURUTERAAN MEKENIKAL


AHLI KUMPULAN
  1. SHIIVEENDRA A/L MUNIANDY(06DAD21F1065) 
  2. MHAADHESH A/L SEGARAN(06DAD21F1022)
  3. MUGILAN A/L JAYASANKAR(06DAD21F1020)
  4. KYINTHREN A/L RAMACHANDRAN(06DAD21F1034)



BIL

ISI KANDUGAN

1

PENGENALAN

2

ISI

3

PENUTUP

4

RUJUKAN

 

 

 

 





PENGENALAN


  Permasalahan berhubung dengan gejala sosial merupakan antara isu utama yang dihadapi oleh kebanyakan negara termasuk Malaysia. Diperingkat antarabangsa, semakin banyak negara-negara yang mula mengetengahkan isu ini sehingga ada negara yang terus menjadikan perbuatan ini sebagai satu jenayah jika diamalkan secara terbuka. Namun begitu, perundangan yang wujud di Malaysia berhubung dengan gejala LGBT ini dilihat agak samar-samar walaupun pada dasarnya telah diperuntukkan perbuatan tersebut sebagai suatu kesalahan secara umum. Dalam pada masa yang sama, terdapat banyak pihak yang tampil untuk mengetengahkan isu ini sebagai suatu langkah untuk menangani melalui pelbagai cara seperti seminar, ceramah, program-program berbentuk kesedaran dan lainlain. Namun, usaha-usaha ini dilihat tidak begitu memberi kesan, malah menjadikan golongan LGBT dan pihak-pihak yang pro LGBT ini semakin agresif dan tampil secara terbuka mempertahankan perbuatan LGBT sebagai suatu kebebasan kepada individu. Maka, penulisan ini adalah bertujuan untuk mengetengahkan isu LGBT ini  secara lebih terperinci dan mencadangkan beberapa langkah yang boleh diambil bagi mengatasi gejala ini. Dengan menggunakan kaedah kajian kepustakaan, pelbagai penulisan dan kes dirujuk bagi mendapatkan data yang bersesuaian. Hasil daripada penulisan ini akan mencadangkan beberapa langkah yang sesuai bagi menyelesaikan isu gejala LGBT ini dari sudut pendekatan undang-undang dan penguatkuasaan.



ISI

CABARAN- CABARAN DALAM MENDEPANI ISU IDEOLOGI SONGSANG

 

  Usaha yang digerakkan oleh beratus-ratus aktivis dan pakar untuk mempertahan dan mempromosikan hak-hak LGBT diseluruh dunia membuktikan bahawa masalah berkaitan dengannya merupakan fenomena global. Perlu diingat bahawa LGBT benar-benar menentang budaya, tradisi, kepercayaan Malaysia dan agama. Kesalahan tersebut boleh dihukum jenayah di bawah undang-undang syariah dan undangundang sivil Malaysia. Perjuangan untuk hak asasi manusia adalah sepatutnya perjuangan untuk memulihkan hak-hak rakyat yang telah dilucutkan dan mengembalikan maruah. Hak asasi manusia tidak boleh digunakan untuk menggalakkan aktiviti haram dan tidak bermoral, tidak rasional tingkah laku yang bertentangan dengan sifat sebenar manusia dicipta. Undang-undang anti-maksiat seringkalinya bersangkutan dengan tingkahlaku dan standard moral yang dianggap urusan peribadi. Sungguhpun demikian, ia tetap menjejaskan kesucian agama, menggugat keamanan dan memberi kesan kepada akhlak dan moral masyarakat. Bagi setiap kategori kesalahan jenayah syariah, baik yang berkaitan dengan akidah, kesucian Islam mahupun moral, pihak berkuasa berhadapan dengan pelbagai kerenah dan cabaran yang tersendiri. Bagi kesalahan berkaitan moral misalnya, terdapat langkah-langkah menangani suspek di tempat kejadian yang kadangkadang dilihat sebagai tidak sesuai sehingga tidak menyenangkan mereka yang terlibat. Selain daripada itu, terdapat pelbagai cabaran yang dihadapi dalam usaha menangani isu LGBT ini seperti kritikan segelintir masyarakat yang menuduh pihak penguatkuasa agama mencampuri urusan peribadi dan kebebasan mereka apabila menangkap dan menyiasat dan macam-macam lagi sepertimana yang pernah diwar-warkan di media massa.
 
  Di bawah undang-undang jenayah Syariah pada amnya, terdapat lebih kurang 45 peruntukan kesalahan yang merangkumi kesalahan berkaitan akidah, akhlak, kesucian agama Islam dan pelbagai lagi. Jika diperhalusi, didapati hampir 20 kesalahan yang tidak begitu jelas elemen-elemen kesalahannya. Akibatnya, ia menyukarkan pelaksanaan penguatkuasaan dan Pegawai Penguatkuasa Agama (PPA) sering berhadapan dengan masalah ketika menjalankan operasi. Sebagai contoh, perlakuan yang disifatkan sebagai suatu kesalahan di bawah kesalahan perlakuan tidak sopan, di mana seksyen 57 Enakmen Jenayah (Syariah) Perak 1992 menjelaskan: “Sesiapa melakukan perbuatan atau berkelakuan tidak sopan yang bertentangan dengan Hukum Syara' di mana-mana tempat awam adalah bersalah atas suatu kesalahan dan hendaklah, apabila disabitkan, dikenakan hukuman denda tidak melebihi satu ribu ringgit atau penjara selama tempoh tidak melebihi enam bulan.” Dalam era di mana hak asasi manusia dianggap sebagai agama baru (oleh golongan sekular), agama (Islam) dilihat sebagai halangan yang tidak wajar dalam kehidupan moden. Islam dianggap penghalang kemajuan dan kebebasan kerana mengajar umatnya memberi keseimbangan antara hak dan tanggungjawab (rights and responsibility). Falsafah moral dan moraliti barat yang menolak fungsi undang-undang ke dalam sfera moral individu pula yang diagung-agungkan tanpa memikirkan kepentingan awam. Maksiat moral atau bukan moral yang diketahui berlaku di belakang pintu tertutup atau yang berlaku di depan mata, seringkali dilaporkan atau diadu oleh anggota masyarakat yang cakna kepada Bahagian Penguatkuasaan. Hakikatnya pelbagai cabaran dihadapi oleh Bahagian Penguatkuasaan yang dipertanggungjawabkan untuk menjalankan fungsi amar makruf nahi mungkar dalam masyarakat. Definisi yang tidak jelas juga boleh mengganggu usaha penguatkuasaan dan juga memasuki sempadan privasi. Sebagai contoh: jika kesalahan “perbuatan tidak sopan” digunakan untuk menahan orang yang mendedahkan aurat dikira tidak adil kerana definisi kesalahan itu tidak menyebut tentang pendedahan aurat dengan jelas. Terdapat juga persoalan berkenaan dengan hak individu didalam penguatkuasaan undang-undang berkaitan dengan moral. Mereka yang terlibat kebiasaannya menggunakan alasan berkenaan untuk menagih simpati dan akhirnya mendatangkan tekanan kepada penguatkuasa agama. Kesalahan berkait dengan moral dan etika sangat berhubung kait dengan isu hak asasi manusia adalah tidak mengejutkan apabila terdapat gerakan-gerakan daripada NGO yang menuntut pemansuhan undang-undang yang bertentangan dengan hak asasi individu.
 

   Maka dengan itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang bersidang pada 14 April 2017 telah memutuskan bahawa adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk melaksanakan prinsip “amar makruf, nahi mungkar” memandangkan keruntuhan moral boleh memusnahkan Negara. Penguatkuasaan jenayah syariah akan menghadapi kesukaran apabila terdapat beberapa individu dalam kalangan masyarakat yang berpendapat bahawa undang-undang Islam adalah melanggar kebebasan hak asasi manusia.





CADANGAN PENYELESAIAN TERHADAP ISU IDEOLOGI SONGSANG


  Dalam usaha menangani isu LGBT ini, terdapat keperluan yang mendesak agar diwujudkan garis panduan penguatkuasaan dan pendakwaan yang standard dan mudah diikuti agar segenap langkah dan tindakan penguatkuasaan dan juga pendakwaan dilihat sebagai standard dan tidak kucar-kacir. Perlu dinyatakan bahawa telah ada akta dan enakmen tatacara jenayah syariah yang mempunyai peruntukan berkaitan menangani aduan, siasatan, tangkapan, geledah sehinggalah kepada tatacara pendakwaan dan perbicaraan, namun ia dalam bentuk dan bahasa undang-undang yang teknikal dan panjang. Justeru untuk memudahkan operasi dan pemahaman tatacara dan prosedur, satu standard operating procedure (SOP) memang diperlukan bagi menghalusi lagi langkah-langkah penguatkuasaan dan pendakwaan. Sebagaimana yang sedia dimaklumi, tindakan penguatkuasaan adalah berasaskan aduan dan juga operasi. Untuk proses siasatan misalnya, bagaimana sesuatu siasatan yang memuaskan perlu dan patut dilakukan. Pegawai yang belum atau tidak terlatih sudah pasti akan berhadapan dengan jalan buntu jika dibiar tanpa panduan dan tunjuk ajar. Melihat kepada permasalahan yang berlaku berkait dengan jabatan atau organisasi yang bertanggungjawab dalam menguatkuasakan jenayah syariah ini, beberapa masalah yang telah dikenalpasti antaranya kekurangan staf ketika operasi dijalankan, pegawai dan anggota yang terlibat dengan operasi tidak mempunyai pengetahuan dan pengalaman yang cukup dalam mengendalikan operasi serta kekurangan peralatan untuk digunakan bagi tujuan operasi seperti kamera, “walkie-talkie” dan pengangkutan. Kesemua permasalahan ini memebawa kepada kurangnya keberkesanan dalam menjalankan operasi penguatkuasaan dan akhirnya mendatangkan masalah apabila sampai kepada bahagian pendakwaan. Akhirnya proses pendakwaan gagal dilaksanakan akibat daripada terlalu banyak kelompongan ketika operasi dijalankanSementara itu, kesemua peruntukan yang menyentuh tentang kesalahan yang dilakukan oleh golongan LGBT samada yang terdapat dalam Kanun Keseksaan atau yang terdapat dalam Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah negeri-negeri perlu diteliti semula untuk tujuan penambahbaikan dan seterusnya dikuatkuasakan secara maksima. Siti Zubaidah turut menjelaskan bahawa, keseksaan ataupun hukuman melalui mekanisme perundangan wajar dilihat sebagai satu kaedah pencegahan daripada melakukan sesuatu kesalahan dan pembalasan selepas melakukannya. Oleh itu, objektif utama undang-undang digubal dan dikuatkuasakan adalah untuk mengelak pesalah laku daripada melakukan kesalahan berulang. Selain itu, undang-undang juga bertujuan menjaga peraturan dan ketertiban dalam masyarakat. Dalam pada itu, tindakan menyekat segala kegiatan dan aktiviti yang mempunyai unsur-unsur LGBT atau mempromosikan LGBT perlu dilaksanakan secara menyeluruh. Berdasarkan seksyen15(2)(f), sekiranya program berkaitan dengan aktiviti ataupun bertujuan mempromosikan LGBT, maka pegawai tersebut diberikan kuasa untuk membuat sekatan dengan tidak membenarkan apa jua perlakuan peserta mahupun kandungan program atas faktor sensitiviti budaya dan agama. Segala maklumat berkenaan himpunan termasuk penganjur, penceramah dan objektif perhimpunan diadakan wajib dideklarasikan di dalam Borang Pemberitahuan Di Bawah Seksyen 9(1), Jadual Keempat, Akta Perhimpunan Aman 2012. Dari sudut yang lain, sekiranya sesuatu program LGBT dianjurkan di premis-premis persendirian selain di tempattempat awam, maka Akta Perhimpunan Aman 2012 tidak lagi terpakai. Namun, sekiranya program tersebut melibatkan orang Islam serta terdapat unsur-unsur yang tidak bermoral dan menyalahi perundangan syariah seperti pertandingan ratu cantik maknyah dan sebagainya, pihak berkuasa agama dengan kerjasama polis dan pihak berkuasa tempatan boleh melakukan serbuan dan tangkapan untuk pendakwaan di mahkamah syariah berdasarkan peruntukan seksyen 29 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997. Seksyen 35 akta yang sama juga terpakai ke atas manamana individu yang menganjurkan, mendorong atau menggalakkan orang lain untuk melakukan maksiat. Sekiranya disabitkan bersalah, pelaku boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.

 

melebihi lima ribu ringgit, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya. Badan legislatif negara perlu mengemukakan suatu peruntukan baru yang bersifat khusus menyentuh tentang kesalahankesalahan melibatkan LGBT. Hal ini kerana terdapat banyak kelompongan yang terdapat dalam undang-undang sedia ada dan peruntukan yang ada bersifat samar dan sukar untuk dijadikan sandaran oleh pihak mahkamah dalam menjatuhkan hukuman. Hakim Abdul Wahab Patail dalam penghakimannya bagi kes Kristie Chan lwn Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (2013) telah menyatakan kebimbangannya terhadap situasi ketiadaan peruntukan yang jelas untuk memutuskan isu permohonan pertukaran jantina. Yang mana, pihak mahkamah terpaksa menjatuhkan hukuman dengan hanya bergantung kepada penyelesaian sementara secara mudah melalui mahkamah. Beliau membangkitkan keperluan kepada pihak kerajaan atau parlimen yang seharusnya memikirkan solusi yang lebih konkrit melalui peruntukan yang lebih jelas bagi menangani masalah ini. Justeru, Parlimen diperingkat persekutuan dan dewan undangan negeri diperingkat negeri hendaklah lebih progresif tetapi inklusif dalam merangka, membahas dan meluluskan peruntukan undang-undang yang lebih spesifik tetapi bersifat tegas demi membendung gejala LGBT atau dalam erti kata yang lebih tepat “menjenayahkan LGBT.” Perlu disedari dan diakui bahawa kebebasan mutlak yang tiada pedoman tanpa disulami dengan ajaran agama akan mengancam kemaslahatan umum serta berpotensi menghancurkan sistem sosial dan nilai-nilai dalam masyarakat yang didokong oleh prinsip serta nilai-nilai agama, budaya dan etika.




KESIMPULAN


 Permasalahan berkait dengan LGBT ini sememangnya perlu dibendung secara agresif kerana risiko untuk menjadikannya menular secara kritikal sangat tinggi. Dalam era globalisasi dan media sosial kini, masyarakat sangat mudah untuk terpengaruh dengan setiap apa yang dipapar dan dipertontonkan kepada mereka tanpa menilai kesan baik dan buruknya. Pelbagai isu dapat dilihat yang kesemuanya menjurus kepada perkara negatif yang mampu merosakkan institusi masyarakat dan seterusnya memberi risiko kepada keruntuhan sesebuah negara. Peruntukan undang-undang sedia ada perlu diperkemas dengan kadar yag segera bagi memastikan setiap permasalahan baru yang muncul dalam negara dapat diatasi secepat yang mungkin. Gejala LGBT ini sememangnya suatu yang sukar untuk dibendung jika pihak-pihak berwajib gagal untuk bertindak pantas dalam memberikan respon terhadap tingkah laku LGBT. Walaupun terdapat pelbagai cabaran yang perlu dihadapi oleh pihak-pihak yang diberikan tangggungjawab untuk menangani isu LGBT ini, namun segala cabaran itu perlu ditempuh dengan bijaksana agar kegiatan LGBT ini dapat dikekang sehabisnya. Usaha-usaha yang dicadangkan diharap dapat membantu menyelesaikan gejala LGBT ini dan akhirnya memastikan kehidupan sosial masyarakat sentiasa berada dalam keadaan yang sepatutnya. Sebuah negara yang maju tidak hanya berkisar tentang kemajuan infrastruktur dan prasarana sahaja, malah yang lebih penting ialah menyentuh tintang sikap, peradaban dan kehidupan social masyarakat yang menepati lunas kehidupan manusia sejagat.



RUJUKAN




Ahmad et.al, (2015). “Faktor dan Cara Gaya Hidup Serta Kemungkinan Kembali Pulih Dalam Kalangan Lesbian: Satu Kajian Kes,”. Jurnal of Social Sciences and Humanities, Vol 10, No. 1, 1-15.

 

Ashgal Ali & Yusuff Jelili. (2018). “LGBT: An Evaluation of Sharia Provisions and The Laws of Malaysia and Nigeria, GJAT, Vol.8 Issue 1, 15



Comments